ייפוי כוח מתמשך

מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי, שמאפשר לכל אדם (בגיר), בשלב בו הוא מסוגל לקבל החלטות ולבצען, להחליט כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו הכלכליים והבריאותיים בעתיד, אם ישתנה חלילה מצבו לרעה והוא לא יוכל להמשיך לטפל בענייניו.

זהו למעשה כלי לתכנון עתידי של האדם, לתקופה שבה לא יוכל לקבל החלטות בעצמו. כמו שצוואה היא כלי לתכנון עתידי של מה שיקרה לאחר מותו של האדם.

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי חשוב מאד וזה אומר שהוא בהכרח נוגע בכל תחומי החיים ובכל אחד מאיתנו ויכול לשרת את רצוננו לטובה במקרה הצורך.

למה צריך את זה?

לעיתים לצערנו, בעקבות מחלות זקנה (כמו אלצהיימר) או בעקבות אירוע פתאומי בחייו של אדם, כגון: תאונה או אירוע מוחי, עשויה להיגרם לאדם מוגבלות נפשית או שכלית, שבכוחה לפגוע בכושר השיפוט של האדם.

במצב כזה, בדרך כלל, משפחתו של האדם מתערבת ופונה לבית המשפט לצורך מינוי אפוטרופוס לאותו אדם (בד"כ קרוב משפחה), מאחר שהוא אינו מסוגל עוד לנהל את ענייניו ולקבל החלטות בעצמו. לפעולה זו של מינוי אפוטרופוס יש יתרונות, אך גם לא מעט חסרונות.

לכן, בשנים האחרונות, נפתחה בפנינו אפשרות נוספת והיא עריכת ייפוי כוח מתמשך.

בייפוי כוח מתמשך, מייפה הכוח נקרא ממנה ומיופה הכוח נקרא ממונה.

הממונה מוסמך על ידי הממנה לפעול בשמו בעתיד, כאשר לא יוכל עוד לקבל או לבצע החלטות הנוגעות לענייניו בעצמו.

ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף רק לאחר שברור לחלוטין כי הממונה אינו יכול עוד לנהל את ענייניו ואז עובר שרביט קבלת ההחלטות בענייניו של הממנה, לידיו של הממונה. (ניתן לקבוע כי רק רופא או גורם מקצוע אחר יהיה רשאי להחליט האם הגיע העת שייפוי הכוח ייכנס לתוקף).

היתרונות שבעריכת ייפוי כוח מתמשך לעומת מינוי אפוטרופסות

כאשר פונים לבית המשפט לצורך מינוי אפוטרופוס לאדם שאינו מסוגל לנהל את ענייניו (חסוי), נדרש האפוטרופוס לפרוס את חייו ואת חיי החסוי (בד"כ בן הזוג) בפני בית המשפט והתהליך עשוי לארוך זמן רב, בין היתר לצורך קבלת הסכמתם של כל ילדי החסוי ובן הזוג לפי העניין.

בזמן ההמתנה להחלטת בית המשפט, לא ניתן לעשות דבר בשם החסוי.

לאחר המינוי, נדרש האפוטרופוס להגיש לבית המשפט דו"חות שוטפים ולצרף את כל הקבלות והחשבונות של הוצאות הבית, חשמל, דלק, ביטוח, הוצאות כלכלה, ודוחו"ת ביחס לנכסיו, הוצאותיו והכנסותיו של החסוי מדי שנה, וכן לאחר 120 שנה של החסוי מבקשים דו"ח שמפרט מה נעשה ברכושו ובהכנסותיו של החסוי במהלך תקופות האפוטרופסות.

האמור לעיל אינו נדרש במסגרת ייפוי כוח מתמשך, כיוון שהממנה קבע מראש כיצד ינהלו את רכושו ואת ענייניו ולכן התהליך אינו מצריך את התערבותו של גורמים חיצוניים כגון בית המשפט, למעט במקרים חריגים במיוחד (למשל מכירה של נכס, מתנה מעל 100 אלף ש"ח וכו'…).

מה ניתן לקבוע במסגרת ייפוי הכוח המתמשך

בייפוי הכוח המתמשך ניתן לתת הוראות עתידיות לענייניו – האישיים, הרפואיים והרכושיים של הממנה, או רק לחלקם.

יצוין כי הממנה יכול לבטל את יפוי הכוח בכל עת על פי רצונו אלא אם חתם על סעיף שאינו מאפשר לו לעשות כן.

איך עושים את זה?

עריכת ייפוי הכוח המתמשך והחתימה עליו מתבצעות בפני עורך דין, שלאחר עריכתו מגיש הודעה על כך לאפוטרופוס הכללי.

לסיכום

כולנו חוששים ומודאגים מהשאלה, מה יהיה איתנו בגיל השלישי?  הדאגה הזו מלווה במחשבות רבות וייתכן שלמעשה עד היום לא הצלחתם להבין בדיוק מה אתם יכולים לעשות.

לאחר שהבנתם מהן האפשרויות העומדות בפניכם, אתם מבינים שזה משהו שאתם לא רוצים להתעלם ממנו יותר ולהשאיר אותו לידי הגורל הלא נודע או שאתם לא מוכנים להשלים עם מצב בו בשארית חייכם תהיו עול על קרוב משפחה או תחיו את חייכם שלא על פי האמונות והערכים שסיגלתם ועל פיהם חייתם כל חייכם.

כעת אתם יודעים שיש עוד אפשרות ויש עוד מה לעשות בעניין…  אומנם יש דברים שהם לא בשליטה שלנו אבל הם כן בהשפעה שלנו וזה הזמן לערוך מעין צוואה לחיים – למנות מיופה כוח שידאג לרצונותיכם ולאיכות חייכם בעת הצורך. יש לנו את הזכות לחיות ולמות בכבוד !!!

במשרדנו, משרד נוח כהן ושות', ניתן לקבל שירות של עריכת ייפוי כוח מתמשך על ידי עו"ד שקיבלו הסכמה לכך ממשרד המשפטים.

צרו קשר עוד היום, על מנת לתאם פגישת ייעוץ ותוכלו כבר כעת, לקבוע את שיקרה איתכם בשלב שבו חלילה לא תוכלו לעשות זאת עוד.

מאת – אלירן חזן, עו"ד

מעוניינים לקבל ייעוץ ראשוני?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

Call Now Button