פשיטת רגל או איחוד תיקים

אנשים רבים שנקלעו לחובות כספיים, עד מהרה מוצאים את עצמם בעיצומם של הליכי גבייה כנגדם, כך מתדפקים על ביתם מעקלים מטעם ההוצאה לפועל, חשבונות הבנקים שלהם מעוקלים ולא ניתן לבצע פעולות משיכה, רכביהם נתפסים ובתיהם נמכרים.

הדין הישראלי מציע שני פתרונות עיקריים לחייבים. האחד הוא פנייה להליכי פשיטת רגל והשני הוא איחוד תיקים (ולעיתים הכרזה על חייב כמוגבל באמצעים) במסגרת ההוצאה לפועל.

חייבים רבים מתלבטים האם לפנות להליכי פשיטת הרגל או האם לבצע איחוד תיקים. הליך פשיטת הרגל שונה באופיו מהליך איחוד התיקים ובמסגרת מאמר זה נסקור את היתרונות והחסרונות בכל הליך.

משך ההליכים

פשיטת רגל הינו הליך ארוך המורכב ממס' שלבים, לעומתו, איחוד תיקים הינו הליך קצר ופשוט ואף יכול להסתיים בתוך מס' ימים. כך למשל במסגרת הליך פשיטת הרגל מכונסים נכסי החייב ונבדקות נסיבות ההסתבכות הכלכלית של החייב ותום ליבו בצבירת החובות. שאלות אלה לא נבחנות כלל במסגרת מתן צו איחוד התיקים, הדבר היחידי שנבדק במסגרת הליך איחוד התיקים הוא יכולת ההחזר של החייב.

עלות ההליך

העלות הכספית להגשת הבקשה לאיחוד תיקים הינה מזערית ומסתכמת בביצוע התשלום הראשון בתיק האיחוד, כמו כן, גם ההוצאות המשפטיות בהליך זה הינן נמוכות.

לעומת זאת, הליך פשיטת הרגל הינו הליך יקר כאשר האגרה בלבד בהליך פשיטת הרגל עומדת נכון להיום על כ- 2,500 ₪ ושכר טרחת עו"ד בתוספת ההוצאות יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים.

סיכויי הצלחה

כמובן שנסיבות כל מקרה נבדקות לגופו אם כי ניתן לומר שבקשות לאיחוד תיקים ברוב המקרים יאושרו כאשר התשלום החודשי ישתנה.
לעומת זאת, בהליכי פשיטת הרגל ישנם תנאים רבים בהם על החייב לעמוד כדי לזכות במעמד, ובתנאים רבים יותר כדי לזכות בהפטר המיוחל.

סוף ההליך

השאיפה בהליכי פשיטת הרגל הוא לקבל הפטר, לאחר שכל נכסי החייב כונסו ונמכרו. במסגרת ההפטר נמחקים כלל חובות החייב, אולם, ברוב המקרים כדי לסיים את ההליך החייב נדרש לגייס סכום כספי מסוים.

לעומת זאת, במסגרת הליך איחוד התיקים לא מתקבל הפטר והחייב ממשיך לשלם את התשלום החודשי עד לתשלום מלוא החובות או עד להתגבשות הסדר כולל עם הנושים (בעלי החוב).

ברוב המקרים לאחר מס' שנים של תיק איחוד פעיל ניתן לגבש הסדר כולל בקלות יחסית ובכך למעשה לקבל הפטר מדומה.

סיכום

לפיכך, חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעו"ד מומחה בתחום שיבחן את כל הנסיבות הרלוונטיות, בטרם יוחלט באיזה הליך יש לנקוט.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

מעוניינים לקבל ייעוץ ראשוני?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

Call Now Button