צו הורות פסיקתי – הכרה בהורות של בן-זוג מאותו מין

החלטתם להרחיב את המשפחה? בשעה טובה!

הלכתן ביחד לבחור תורם. ראיינתם יחד מועמדות לפונדקאות. הייתן בכל הבדיקות יחד. החזקת את ידה של הפונדקאית בזמן הצירים. נשארת ערה כל הלילה כשהתינוק סבל מגזים. אתה מוציא את התינוק מהגן בכל יום. מבחינתך ומבחינת הסביבה הקרובה – את/ה ההורה לכל דבר ועניין.

אבל את/ה רוצה – ובצדק – הכרה רשמית.

בעבר, נדרשו בני זוג של הורים ביולוגיים לעבור תהליך של אימוץ ילדו הביולוגי של בן/בת זוגם, על כל המשתמע מתהליך זה. החל משנת 2013, פתח בית המשפט העליון אפשרות נוספת לבני זוג מאותו מין – הכרה בהורות מכוח צו של בית המשפט לענייני משפחה, ללא צורך בהליך אימוץ ובהתקיים תנאים מסוימים ולשיקול דעתו של בית המשפט – אף ללא צורך בתסקיר של שירותי הרווחה.

באילו מקרים ניתן לבקש צו הורות פסיקתי?

הליך של צו הורות פסיקתי מתאים לבני זוג בני אותו מין, אשר אחד מהם הינו ההורה הביולוגי של הילד ובן זוגו מעוניין אף הוא לקבל הכרה כהורה:

  1. בנות זוג שהאם הביולוגית הרתה בתרומת זרע;
  2. בני זוג שילדם נולד באמצעות אם פונדקאית אשר הרתה מזרעו של אחד מהם;
  3. בני/בנות זוג אשר ההורה הביולוגי השני נפטר או אינו ידוע.

לפיכך, ההליך אינו מתאים כאשר שני ההורים הביולוגיים בחיים ולא ניתק הקשר בינם ובין הילד.

מתי כדאי להגיש את הבקשה?

הבקשה למתן צו הורות פסיקתי תוגש לבית המשפט לענייני משפחה סמוך ככל הניתן ללידה (ולכל המוקדם 60 ימים לפני מועד הלידה המשוער). יודגש, כי לבתי המשפט הסמכות לקבוע את תחולת צו ההורות רטרואקטיבית – מיום הלידה או מיום מתן הצו ואילך.

בתי המשפט נוטים להיצמד, לעניין זה, לתנאים כפי שנקבעו בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, אולם ישנם מקרים בהם סטה בית המשפט מתנאים אלה, בנסיבות מיוחדות (כך, למשל, הוכרה הורות רטרואקטיבית על אף שהבקשה הוגשה לאחר המועד הקבוע בעמדת היועמ"ש, מקום שהאפוטרופוס הכללי שוכנע כי העיכוב בהגשת הבקשה נבע ממצב רפואי חריג של האם הביולוגית).

אנו ממליצים להיערך להגשת הבקשה מוקדם ככל האפשר, כבר בשלב ההכנות להריון / פונדקאות.

מדוע חשובה הכרה רטרואקטיבית?  

להכרה רטרואקטיבית (כלומר, מיום הלידה) יש משמעויות שונות, לרבות כלכליות. כך למשל – הטבות סוציאליות במקום העבודה; הטבות מס שונות ועוד.

האם ניתן להגיש את הבקשה ללא ייצוג משפטי?

ניתן, עם זאת הדבר אינו מומלץ. כאמור, לבתי המשפט סמכויות שבשיקול הדעת, הן לעצם אישור הבקשה, הן לעניין אי-צורך בתסקיר שירותי הרווחה והן לעניין מועד תחולת הצו. מלאכת השכנוע לא תמיד פשוטה ויש צורך להכיר את הסוגיות השונות שנסיבותיו הפרטניות של כל מקרה מעלות.

לעוה"ד במשרדנו ניסיון בטיפול והגשת בקשות לצו הורות פסיקתי ואנו מזמינים אתכם/ן ליצור עימנו קשר לייעוץ משפטי פרטני.

ליאת אקיקוס, עו"ד

נוח, כהן ושות' – עורכי דין

מעוניינים לקבל ייעוץ ראשוני?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

Call Now Button